Розробки уроків

 

 

Конспект інтегрованого уроку

з географії та історії

8 клас

Тема. «Особливості геологічної будови, рельєфу

і мінеральних ресурсів нашого краю та їх вплив

на розвиток культури Тернопільщини у XVI

першій половині XVII століття 

Вчитель: Марущак Г.В. Сеник А. Б.

Мета. Поглибити та систематизувати знання учнів про особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів свого краю та їх вплив на розвиток культури Тернопільщини у XV ІІ – першій половині XVІІ ст.; виявити вплив корисних копалин, рельєфу на розвиток архітектури та ремесел рідного краю цього періоду; спонукати учнів до самоосвітньої діяльності з метою отримання нових знань, розширення особистого досвіду; розвивати практичні навички роботи з карткою, комп'ютером та іншими джерелами інформації; вдосконалювати навички групової роботи для створення та захисту творчих проектів та комп'ютерних презентацій, аналізувати та систематизувати дані, робити висновки; виховувати інтерес до вивчення історії та географії, любов до природи, дбайливе ставлення до культурних пам'яток, патріота та свідомого громадянина України.

Обладнання: карти Тернопільської області, контурні карти, комп'ютерні презентації, відеофільм «Моє село, для мене ти єдине», ілюстрації «Краєвиди області», «Архітектурні пам'ятки нашого краю»

Тип уроку: поглиблення набутих та засвоєння нових знань.

Форма проведення : урок-презентація.

Література: « Наш край» Букавін І.Я., «Історія України.Нестандартні уроки» Подоб`єв О.О., «Замки Тернопілля» Моє Тернопілля», «Географія Тернопільської області» Заставецький Б.І., «Загальна геологія» Свинко Й.М., «Нарис про природу Тернопільської області: геологічне минуле, сучасний стан» Йосип Свінко, Інтернет-ресурси.

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Слово вчителя.

    Сьогодні ми маємо незвичайний урок. Разом працюватимуть історики та географи. Адже в реальній житті доводиться часто-густо вирішувати проблеми інтегруючи (поєднуючи) не пов'язані між собою знання в ефективні рішення.

А щоб дізнатися про що йтиметься на сьогоднішньому уроці пропонуємо вашій увазі гру.

   Прийом «Що? Де? Коли?

1)    Що зображено на екрані? ( урочище Круча)

2)    Де знаходиться ця будівля? (Чортків, замок)

3)    Коли збудовано цю будівлю?

4)    Що видобувають із корисних копалин у селі Скородинці? (глину)

5)    Де знаходиться це відслонення? (у Бічковецькому лісі)

6)    Коли вперше в історичних джерелах згадується м. Чортків?

7)    Що зображено на екрані? (фільм про село – віртуальна подорож)

-        Як ви вже здогадалися, що сьогоднішній наш урок буде присвячений вивченню історії та географії рідного краю.

Тема нашого уроку «Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів нашого краю та їх вплив на розвиток культури Тернопільщини у V І – першій половині XV ІІ ст.»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    До вашої уваги урок-презентація. Тиждень тому ви отримали завдання. Було сформовано дві групи, кожна з яких працювала над своїми завданнями. Ви шукали матеріали в Інтернеті, досліджували природу та історію рідного краю, створювали презентації.

І V . Поглиблення набутих та засвоєння нових знань.

    Постановка проблемного запитання. (вчитель історії)

    -А чи знаєте ви, діти, завдяки чому саме Тернопільщину називають краєм замків? (відповіді дітей)

    Ми вислухали вашу думку, а більш повний і конкретний відповідь ви зможете дати в кінці уроку, коли будете уважними в його ході.

   1. Слово вчителя географії.

    Щедро обдарувала природа Тернопільщину. Рідкісної краси ландшафти, живописні краєвиди, зелені ліси та переліски, дзеркальна гладінь тихоплинних рік.

    Дивовижні, надзвичайно гарні місця Придністров'я. Стрімкі скелі Дністровського каньйону. Справжнє царство підземної казки – кам'яні лабіринти Кривчанських печер.

    З півночі на південь оперізує область гряди Подільських Товтр, яку в народі називають медоборами. Унікальною пам'яткою природи є Кременецькі гори. Їхні довгі крижасті пряди, глибокі тінисті долині – у соснових лісах, барвистих коврах трав та квітів.

    Із матеріалів попередніх уроків вам уже відомо, що у рельєфі Тернопільської області відповідає Подольська височина. Зараз ми надаємо слово нашим географам дослідникам рельєфу.

    1) Виступ ученика із презентацією «Рельєф області».

    2)  Виступ ученика із презентацією «Печері області».

Висновки.

     Спосіб життя людей, їх заняття нерозривно пов'язані з рельєфом та мінеральними ресурсами тієї чи іншої місцевості.

     Відповідь на цей запитання дадуть нам історики.

    2. Слово вчителя історії.

       На попередньому уроці ви вже дізналися про те, що наприкінці XV століття (1498 рік) розпочалися турецькі напади на Поділля, водночас почастішали набіги татар Кримського ханства. Татарські орди спустошували край, спалювали села, людей захоплювали у ясир та продавали на невільничих ринках Криму.   Загалом за XV XVII століття Тернопільщина зазнала понад 200 значних нашестя. Для спасіння від спустошливих набігів та для ведення наступальних військових дій проти татарських та турецьких нападників, на Тернопільщині  розгортається будівництво мережі оборонних замків, фортець і навіть храмів. Багато з них частично збереглися до нашої години.

          Болгарська послов'я говорити «У камня довга пам'ять». І справді, кам'яні фортеці залишили нащадкам свої легенди, нерозгадані таємниці. і ми здійснимо таке мандрівку. А в цьому нам допоможе юний історик – дослідник історії рідного краю Буць Ірина.

Виступ ученика із презентацією «Замки Тернопілля»

Слово вчителя 2:

Дякуємо Ірині. Діти ,а є такі споруди на Чортківщині? (діти відповідають). Тож запрошуємо до виступу іншого нашого дослідника Криву Марію.

Виступ ученика із презентацією « Архітектура Чортківщини»

  Висновки

    ………………………………………………………………………………….

    3. Слово вчителя географії.

    З попередніх уроків вам уже відомо, що на формування рельєфу місцевості та її відмінностей мають вплив особливості геологічної будови. Область розташована у межах Волино-Подільської плити, яка є частиною Східноєвропейської платформи. Найдавніші   породи, з яких складено фундамент плити, – граніти та гранодіорити на поверхню області ніде не виходять. Давні відклади, що виходять на поверхню у вигляді відслонень, є породи силурійського, девонського та мелового періодів, а також породи палеогенових, неогенових   періодів.

     Тож слово надаємо юному досліднику геологічної будови області Крушинської Марії.

     3) Презентація «Геологічна будова області»

      Розміщення області у межах Східноєвропейської платформи зумовило утворення тут корисних копалин осадового походження. Серед них найбільшою є група нерудних корисних копалин. Це известняки, мел, мергелі, гіпс, піски, пісковики, глини, доломіти, фосфорити тощо. Вони розміщені на всій території області.

    Паливні корисні копалини області представлені незначними запасами бурого вугілля та торфу.

    Рудні корисні копалини   (залізні, мідні, марганцеві) незначні та промислового значення не мають.

    А зараз   слово нашому географу,   досліднику  мінерально-сировинних ресурсів та використання продуктів переробки корисних копалин,   Музиці Петру.

     4)Презентація «Використання продуктів переробки корисних копалин»

      Висновки.

    4. Слово вчителя історії.

     Вміли використовувати корисні іскопалені та наші предки. На початку XVI ст. на території Тернопільщини було розвинено понад 200 промислів. Тож до виступу запрошую історика Боднара Олега.  

3)    Виступ ученика із презентацією «Ремесла Тернопільщини».

V. _ Закріплення вивченого матеріалу.

1. Складання пазлу   (замок на підвищеній ділянці землі)

2. Вирішення проблемного питання   поставленого ученикам на початку уроку «Завдяки чому саме Тернопільщину називають краєм замків?» (відповіді учнів)

3.   Практична робота. Нанесення на контурну карту Тернопільщини замків, корисних копалин.

V І. Підсумок уроку .

1.    Слово вчителя.

Учні нашої школи є активними учасниками  історично-краєзнавчого гуртка. Впродовж кількох років вони збирали матеріали і як результат виник фільм «Село моє, для мене ти єдине». Уривок із фільму наочно висвітлює тему нашого уроку.

2.    Перегляд фільму «Село моє, для мене ти єдине».

V ІІ. Домашнє завдання .

1)    Скласти кросворд за вивченою темою.

2)    Підготуватися до узагальнюючого уроку.

Додаток до уроку

РЕЛЬЄФ   ТЕРНОПІЛЬЩИНИ

1сл.  Рельєф Тернопільщини

Тернопільська область – чарівний край подільської землі. Простяглася вона більш ніж на 100 км із заходу на схід та 195 км із півночі на південь. Охоплюючи майже всю західну частину Подільського плато. Тернопільщина після Карпат та Криму є найбільш підвищеною над рівнем моря частиною України.

2сл. Товтровий кряж (Медобори)    Своєрідний та унікальний ландшафт Українського Лісостепу. Цей геолого-ботанічний пам'ятник якому немає в Україні подібних, щедро обдарованих природою. Ця територія охоплена поетичними народними переказами та легендами. За густі ліси-бори, за сонячну купіль напоєного медом різнотрав'я їх називають медоборами, а туристи – Подільською Швейцарією.

3сл .  Горбисте, висотою 350-450 м пасмо Товтрів простягається з пн.зх. на пд..сх. Довжина кряжа в межах області   становить 110 км, а ширина – 2-6 км., в районі Збруча – 10-12 км. Краєвиди Товтрів на диво різноманітні. Круті прямовисні скелі чергуються з пологими схилами, гребневидні вершини переходять у міжгорбкові сідловини. Товтри щедро дарують свою красу людям, а людина повинна постійно оберігати цю унікальність природи.

4сл.  На півночі області посеред бархатно-зеленої рівнини височать Кременецькі гори – один із наймальовничіших куточків України.  Вони є суцільним хребтом, а складаються з окремих підвищень-гір-останців. Відносні висоти не більше 200м, а абсолютні-400м. Це, по суті, ділянки Подільського плато, що уціліли від розмиву, -рідкісний приклад ерозійних гір.

 5сл. Окраса Кременецького горбогір'я заповідні гори: Замкова-цінна геологічна та історично-археологічна пам'ятка природи. Полонити своєю мальовничістю. Висота 408м. На вершині гори-руїни старовинної фортеці.  

6сл.  Гора Черча.

7сл .  Дівочі скелі – які приваблюють незайманістю природи. Їх посивіли кам'яні виступи омити дощами, овіяні вітрами тисячоліть, повідають не одну легенду. В одній із них розповідається, щоб не потрапити в полон до татар, дівчата зв'язалися косами і кинулися зі скель, котрі на їх честь назвали «Дівочими». Ще одна легенда каже, що дівочі тіла перетворилися на величезні кам'яні брилі , що лежать біля підніжжя скель.

8сл .  Гора Божа – гора-останець Кременеччини. У стародавньої легенди йдеться, що у 13 ст. на Божій горі з'явилася Богородиця , яка йшла рятувати Почаївський монастир від невірних. Ступила однією ногою тут, на скелю, а іншою на Почаївську лавру. І залишилися після цього на камені відбитки її святих стоп. А з джерела потекла вода з чудодійною лікувальною силою, і почали зцілюватися хворі.

9сл .  Дивовижні, надзвичайно гарні місця Придністров'я .Рівнина займає південну частину області і є найбільш зниженою її ділянкою.

10сл. Стрічкими є скелі Дністровського каньйону. Відповідно до рішення всеукраїнського інтернет-опитування визнано одним із семи природних чудес України.

11сл. Дністровський "феномен", скелі-"гриби". Особливою цінністю є травертинові скелі – унікальні за своєю привабливістю, порівняно молоді геологічні утворення з химерними формами. Часто вони вкриті бархатною зеленню мохів та водорослей. 

12сл. Унікальним витвором природи є кам'яний сфінкс на березі річки. Серет поблизу Касперівців.  

13сл.   Тернопільське плато займає центральну частину області 

14сл .    Поділене долинами Серету, Гнізної, Стрипи. Це найбільша рівнинна ділянка області. На півночі висоти – 80-400м, на півдні – 300-350м.

15сл .    Опілля (Подільське горбогір'я) Розміщене біля західної частини області.

16сл. Опілля-найбільша припіднята і розчленована частина області. Відносні висоти досягають 200м. Тут знаходиться найвища точка Тернопільщини м. Попеліха – 443 м.   

17 сл .   Мале Полісся. На формування рельєфу помітний вплив льодовика. Вирівняність поверхні, низькі абсолютні позначки, наявність боліт, поширення пісків та еолових форм рельєфу дуже нагадують поліські ландшафти.

18-19-20 сл.   Наше село як і в цілому Чортківський район лежить на Західно-Подільському плато в межах структурно-пластової рівнини на висоті 262м над рівнем моря. Для рельєфу району характерні хвилясті балочні рівнини, посічені ярами.

21сл. Висновок.   Тернопільщина займає західну частину Подільської височини. Рельєф її рівнинний. Поверхня має нахил із півночі на південь. Краєвиди мальовничі, неповторні, унікальні.

ГЕОЛОГІЧНА   БУДОВА

1сл.   Якщо їхати територією Тернопільської області з півночі на південь або із заходу на схід, то можна побачити помітні зміни краєвидів. Глибокі каньйони долин річок переходять у слабохвилясті, майже ідеальні рівнини. Ландшафти західної частини, порізаної густою мережею ярів, балок, річкових долин мають відмінності від ландшафтів східної частини. Ці відмінності основною мірою викликані особливостями геологічної будови території.

2сл.  Товтровий кряж у далекому геологічному минулому був морським рифом. Простягався він вдоль східного узбережжя теплого Сарматського моря, яке займало тоді територію сучасного Поділля. Під впливом горотворення біля Карпат територія Поділля піднялася, море відступило на південний схід. На його колишньому дні залишився риф у вигляді гірської гряди. Пізніше, в умовах теплого клімату забуяла на її схилах пишна рослинність. До сьогодні тут збереглися деякі рослини, які з'явилися мільйони років тому.

3сл .  Оригінальність цього рифу полягає в тому, що він складений не коралами, як більшість бар'єрних рифів світу, а рештками вапнякових водорослей, моховаток, молюсків, морських черв'яків та інших організмів. Коралі у його складі зустрічаються рідко. Отже, Товтри переважно складені з вапняків органогенного походження, які мають цінне господарське значення. Повільні вертикальні підняття морського дна вздовж лінії розлому та теплий субтропічний клімат сприяли широкому развитню колоніальних організмів та формуванню бар'єрного рифу. Це єдиний у світі гірський кряж, що з'явився не внаслідок тектонічних процесів.

4сл.  У геологічній будові Кременецьких гір є осадові породи мелового   та неогенового періодів, а також ліси четвертинного періоду. В основі залягає потужна товща білого мелу з включенням конгломератів кременю. Вищі розташовані сарматські піски, що переходять у вапняковий пісок. Верхня куля – черепашкові известняки, сильно зцементовані, що утворюють стрімкі скелі. Вони у багатьох місцях вінчають вершини гір.

5сл.  Скельний берег у Трубчині – унікальна геологічна пам'ятка природи . Це єдине місце в області, де на протязі понад 1,5 км майже вертикально відслонюються гірські породи, займаючи весь меандр річки. Висота цих відслонень сягає близько 250м.

6сл.  Розріз селуру та раннього девону за неперервністю та непорушністю залягання порід є одним із кращих у світі. За багатством і різноманітністю органічних залишків у суміжних пластах силуру та девону він не має собі рівних.

7сл .  Відслонення вздовж берегів річки Тупої у селі Касперівці.

Унікальними пам'ятками неживої природи є моховатко-голкошкірі известняки неогенових відкладів у високих берегах річки. Вони виступають у вигляді карнизів із химерними формами вивітрювання, а місцями на крутих схилах лежать окремі брилі. На розломах порід проглядаються скам'янілі скелети моховаток, голки морських їжаків, черепашки молюсків тощо. Зустрічаються й поодинокі коралі та зуби риб. Склад порід свідчить, що ці відклади утворилися біля берегів моря, яке колись тут існувало.

8сл .  Геологічною пам'яткою природи місцевого значення в Україні є відслонення девону у Чортківському районі біля північної околиці села Горішня Вигнанка на один кілометр вище за течією від міста Чорткова, на лівому схилі річки Серет. Відслонення потужної товщі темно-коричневих, зеленувато-сірих тонковерствуватих аргілітів з окремими прошарками вапняків, що містять рештки організмів. Відслонення має важливе наукове значення.

9сл.,10сл.  Відслонення порід силурійського та девонського періодів є на території нашого села біля місцевості Хапатівка на схилах невеликого струмка, а також біля берега річки Серет біля місцевості Круча.

11сл.  Висновок. Серед пам'яток неживої природи найбільшу цінність становитиме відслонення гірських порід, які є свідками давно минулих геологічних процесів, а також дають уявлення про геологічну будову земної кори.

12сл . Виконала учня 8 класу Крушинська Марія

Карстові печери Тернопільщини

1сл . Карстові пещери Тернопілля оригінальні за будовою і дуже різняться за своєю морфологією. Серед них зустрічаються різної величини та форми гроти, проходи, галереї. Поверхня одних з них має сліди горизонтальних водних потоків.

( Кришталева, Вертеба), а інших – ускладнена карами, борознами, западинами, блюдцями (Млинківська)

Дослідження, проведені лікарем з Тернополя В. Апостолюком показали, що властивості середовищ печер Західного Поділля сприятливі для лікування хворих на бронхіальну астму, хронічний бронхіт та гіпертонію.

 2сл. Серед усіх тернопільських печер наймальовничіша та найцікавіша – Озерна (Голубі озера). Ця печера – єдина на Поділлі – має підземні озера. Має велике значення для геологічних та гідрологічних досліджень.

3сл., 4сл .  Пещера Оптимістична. Довжина 214 км. Занесена до книги рекордів Гіннеса як найбільша у світі гіпсова печера та як друга за загальною довжиною печерних ходів після Флінт-Мамонтової.

5сл. Печера Кришталева – одна з найдоступніших серед гіпсових печер Поділля (20 км). Тут є всі умови для лікування: стабільний мікроклімат у будь-яку пору року, абсолютна тиша, підвищена іонізація, майже повна відсутність хвороботворних мікробів. Своєрідний психологічний фактор, що позитивно впливає на організм людини – краса підземних залів.

6сл. "Наддністрянською Помпеєю" назвали археологи пещеру Вертебу. Тут виявлено стоянку людини часів палеоліту та енеоліту. Серед знахідок – культове поховання, предмети матеріальної культури.

7сл . Цікавою є печера Скельний храм (Борщівський район). Ця ніша-грот утворилася у верхній терасі річки Серет у известняках у результаті вивітрювання. Вхідна частина її добудована. У дохристиянські годинники використовується як культовий храм.

8сл. В околицях села Залісся Чортківського району на високому правому березі потічка Млинки, знаходиться одна з найвідоміших гіпсових печер Млинківська. Спелеологи назвали її «спелеологічною хрестоматією» гіпсового карсту Поділля. В окремих районах цієї пещери утворилися карбонатні натічні форми- сталагміти, сталактити, геліктити (зали Срібний Дзвін, Сталагмітовий). Довжина окремих залів понад 100 м. За багатством кристалічних форм печера не має собі рівних на Тернопільщині.

9сл. Печера Угринь у Чортківському районі. Тут зустрічаються цікаві кристалізаційні форми та структурні різноманітності гіпсів.

10сл . Висновок.

Презентація «Корисні копалини»

 1сл . Презентація на тему: «Використання продуктів переробки корисних копалин»

2сл. На території Тернопільської області найбільш поширеною є група нерудних корисних копалин. Переважна їх більшість є сировиною для виробництва різних будівельних матеріалів. 

3сл . Глина та суглинки мають значне поширення.  Є сировиною для виготовлення кирпича та черепиці.

4сл . Пісковики. Використовуються для виготовлення бруківки, пам'ятників як облицювальний матеріал.

5сл. Вапняки. Використовуються для виготовлення щебеню, облицювальних плиток, стінових блоків, випалювання известки, а також при виробництві цукру.

6сл . Гіпсові месторождения розміщені в Придністрові. Використовуються для гіпсування ґрунтів, в медицині, паперовій, хімічній, цементній галузях промисловості.

7сл . Найбільші месторождения піску Тернопільське та Бережанське. Кварцові піски є сировиною для виробництва стекла.

8сл. На півночі області є фосфорити та бентонітові глини. Фосфорити використовують як мінеральне удобрення, бентонітові глини – як поглинаючий матеріал.

9сл. Мел. Застосовується в комбікормовій промисловості, для вапнування ґрунтів, виготовлення шкільних олівців.

10 сл. Мергель – високоякісна сировина для виготовлення цементу.

11сл. Гравій трапляється в долинах річок і на прирічкових схилах і використовується переважно у шляховому будівництві.

12сл. І на території нашої місцевості є також корисні копалини. Це сині глини у Бічковецькому лісі, які можна використовувати у медицині та косметології.

13сл. Глина будівельна у селі Скородинці, яка переведена на промислове виробництво з виготовлення кирпича.

14сл . Пісковик розовий і сірувато-зелений (бутовий камінь) у селі Білий Потік, який також можна використовувати в будівництві.

А зараз перед вами приклади використання корисних копалин.

Конспект уроку 

       Тема . Води суходолу – поверхневі та підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші та найбільші за площею басейни та найповноводніші річки світу. Пороги та водоспади.       

     Мета: поглиблення та систематизація знань про річку; формування      первинних практичних навичок визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки; виховувати бережливе ставлення до води.

Тип уроку: урок-презентація.

Обладнання: атласи, контурні карти, підручники, фізична мапа світу, фізична мапа України, урок-презентація у програмі Microsoft Power Point , малюнки з зображенням водоспадів, найбільших річок.

План уроку:

І    Організаційний момент

ІІ  Актуалізація опорних знань

ІІІ  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

ІV   Вивчення нового матеріалу

V  Закріплення нових знань і вмінь

  Підсумок уроку

VІІ   Оцінювання

VІІІ  Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент 

Знову звична мелодія вас

Покликала до класу.

Я рада вас усіх вітати!

Продовжимо географію вивчати.

Шкірний урок і кожну годину,

Нове, незвичне чекає на вас.

Відкриттів багато вже зробили,

До нових знань готуйте сили.

Юні географи, а зараз у добру дорогу!

Хай гарні бали вас не обминуть.

Епіграфом сьогоднішнього уроку візьмемо слова Елізе Реклю

                                                                             На землі вода є символом руху:

                                                                             Вона тече вічно, не зупиняючись

                                                                             І не знаючи втоми...

                                                                                          

ІІ  Актуалізація опорних знань

Прийом „Географічна розминка”

    Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться: Червоне море, Бенґальська затока, Ґібралтарська протока, півострів Антарктичний, Маґелланова протока, Японські острови, течія Ґольфстрім, Каліфорнійська течія, течія Західних вітрів.

Прийом „Географічна естафета”

1.    Водна оболочка Землі.        (Гідросфера)

2.    Наймілкіше море.       (Азовське)

3.    Холодна течія біля північно-східних берегів Північної Америки.   (Лабрадорська)

4.    Найбільший за площею океан.    (Тихий океан)

5.    Канал, що сполучає Червоне та Середземне моря.       (Суєцький)

6.    Вода в холодному стані.       (Лід)

7.    Протока, що з'єднує Середземне море з Атлантичним океаном.     (Ґібралтарська)

8.    Прилад дослідження океанічного дна.      (Ехолот)

9.    Протока, що сполучає Тихий та Атлантичний океан.    (Дрейка)

10. Найглибша западина в океані.      (Маріанська)

11. Найхолодніший океан.     (Північно-льодовитий)

12. Протока, що з'єднує Чорне море із Середземним.     (Босфор)

13. Найсолоніше море.     (Червоне)

14. Моря, розташовані на околицях материків.        (Окраїнні)

15. Протока, що сполучає Тихий та Північний Льодовитий океан.     (Берінгова)

16. Тепла течія Атлантичного океану біля східних берегів Північної Америки.         (Ґольфстрім)

17. Море без берегів.     (Сарґассове)

18. Хвилі викликані підводними рухами земної кори.     (Цунамі)

19. Вода у газоподібному стані.      (Пара)

20. Моря, що далеко заходять у сушу.        (Внутрішні)

Прийом „Знайди відмінності”

Перед вами дві дуже схожі карти України. Порівняйте їх і знайдіть 6 відмінностей. Виконуючи завдання, користуйтеся фізичною картою України.

Відповідь: (не вірно на іншому малюнку)

1.    Дніпро не впадає в Азовське море

2.    У Південному Бузі не дві притоки

3.    Південний Буг не в ту частину лиману впадає

4.    Сіверський Донець не впадає в Азовське море

5.    Дністер протікає через територію Молдови

6.    Десна впадає у Дніпро за Київським водохранилищем, а не у Кременчуцьку

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

                                    Вода просочує всю Землю-зсередини, ззовні, зверху;                      

                             її жили розходяться у всіх напрямках, як сполучні ланки.

Пліній Старший.

Річку можна порівняти з живою істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, іноді норовистий. Сьогодні на уроці ви ближче познайомитеся з цими дивовижними творами природи. Значення річок у природі для людини дуже велике. Вона є одним з основних ланок світового кругообігу води. Річка—джерело прісної води, риби та багато іншого, без чого важко уявити нашу життя. Якщо на карті залишити позначення всіх річок планети, то материки будуть виглядати так, ніби вкриті блакитною павутиною. Знання про річку допоможуть вам зрозуміти деякі природні процеси.

 ІV   Вивчення нового матеріалу

- Що таке річка?

    Річка—це природний водний потік, що прямує у створеному ним заглибленні. Протікаючи, річка розмиває гірські потоки та формує своє русло дуже повільно. Тому річки існують багато тисяч років.

Загадка


Розкажу вам тишком-нишком,

Що у річки гарне ліжко,

У якому вона спит,

Коли сніг навколо лежить.

А коли весна настане

Сніг злякається і тане,

Річка з ліжка вилізає

І на березі гуляє.


                                                                                           (Русло)

Русло—це заглиблення яким протікає річка, що у ширшому розумінні називають річковою долиною.

Прийом „Цікавінка”

На малюнку зображені меандрі.

Меандри—це чудернацькі вигіні русла річки.

Завдання. За допомогою підручника та слайду   охарактеризуйте елементи річки та річкової долині.

Загадка

Що за дерево гіллясте,

Без листків, без квітів рясних.

Недалеко й до біди.

Ствол, гілки-із води!                      (Річкова система)

 

Ну, тато! Ну й тату!

Словом, тато-молодець!

Цілій вік ріці-дитині

Він збирає по краплині

Срібносяйну водицю,

Щоб було все як годиться.                (Басейн річки)

 

Річкова система - це річка зі всіма її притоками.

Річковий басейн—це площа з якої річка збирає воду.

 

Загадка


Вона до річки тулитися завжди,

Бо жде весняної веселої води,

Щоб золотистий юний верболіз

У дзеркалі її радів до сліз,

А в травні соковий барвоцвіт

Допоміг повірити у цей квітучий світ.


                                                                                             (Заплава)

Заплава—це частина річкової долині, що затоплюється під час розливу річки.

Загадка

Хоч дві річки-дві сестрички,

Але як воно не є

Шкірній треба дати своє.

Тож він, гордий, мов суддя,

Заявив їм: „Тільки я

Буду вам ділити водицю,

Щоб ніколи не зваритись”.               (Вододіл)

 

Вододіл—це територія між двома річками (річковими басейнами)

Прийом „Цікавінка”

    На Землі є велика кількість великих і малих річок. Є річки, які зникають під землю, а потім з'являються знову. Деякі річки влітку пересихають. У Північній Африці вони називаються ваді, в Азії-сайрі, в Австралії-крікі, у Північній Америці-аройро.

 Виступи учнів. Дивовижні річки.

 

    Річки за характером плину поділяються на рівнинні та гірські.

Завдання. Порівняйте гірську та рівнинну річки.

 

№ пп

Ознака

Рівнинна річка

Гірська річка

1

Характер плину

Спокійна, тече повільно

Бурхлива, швидкість плину значна

2

Русло

Широке

Вузьке

3

Береги

Низькі

Високі, скелясті

4

Глибока річки, будова дна

Зазвичай глибоке, дна не видно

Найчастіше мілка, добре видно кам'янисте дно

Поясніть.

 Фізкультхвилинка

Австралійський дощ

Вчитель.     Знаєте ли ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз ви по черзі передаватимете мої рухи. Слідкуйте поважно.

-        В Австралії піднявся сильний вітер   ( тертя ладонями).

-        починає капати дощ ( клацання пальцями).

-        Дощ сильнішає ( стукає ладонями по грудях).

-        А вісь і град, справжня буря ( тупить ногами).

-        Дощ стихає, стихає буря ( стукає ладонями по грудях).

-        Поодинокі крапельки падають на землю ( клацання пальцями ).

-        Тихий шелест вітру ( тертя ладонями ).

-        Сонце! ( Тягнемо руки до Сонця).

Завдання. Які це річки за характером?

1. Гірська           2. Рівнинна.


Завдання. Які це річки за характером?         (Рівнінні)

 

Загадка


Річка ця-мов дикий кінь.

Сів на нього і—амінь!

Пінить і люто б'ється,

Плаче, стогне і сміється.

Буйно бризками стріляє.

Водоспадом вниз шугає

І кудись летить, поспішати,

Наче жити їй тільки мити.                  (Гірська річка)

 

   Де використовують річку люди?

1.    Судноплавство

2.    Рибальство

3.    Відпочинок.

 

Загадка

А біля прірві аж до дна

Водяна гуді стіни.

Бризок-цілі міріади.

Зветься диво ...                       (Водоспад)

Завдання.  На яких річках буває це диво?            (Гірських)

Прийом „Цікавінка”

(Показати малюнки з зображенням водоспадів)

    Якщо на шляху річки трапляється великий виступ, складений твердими породами, утворюється водоспад . Найбільше їх у горах. Найвищий водоспад світу - Анхель на річці Чурун біля гори Венесуелі в Південній Америці. Його висота - 1054 м. Цей водоспад був відкритий у 1935 р. американським льотчиком Джеймсом Ейнджелом.

Є водопади в Українських Карпатах та в Кримських горах. Найвищий водоспад в Україні є Ічансу (в Криму) висота 98,5 м.

Загадка

Річка русло прориває,

Щільну глину розмиває.

Наставляє дно їй роги,

Які звуться як?                                   (пороги)

 

Прийом „Цікавінка”

    Багато порогів на гірських річках, де швидкість течії велика. Пороги заважають судноплавству. Були вони і на Дніпрі, між Дніпропетровськом та Запоріжжям. Тут налічувалось 9 великих порогів. У 1932 році нижче від порогів було збудовано веслування Запоріжської ГЕС і вода затопила пороги.

Є пороги і на нашій річці, Південний Буг, на території Гранітно-Степного Побужжя. Долину річки Південний Буг недарма вважають однією з найкращих природних „перлин” України. Особливо мальовничою є територія від північної околиці с. Кінецьпіль  (м. Первомайськ) до м. Вознесенська. Мало хто ще знає про дивовижні річки Мертвовод та Арбузинку, які є притоками річки Південний Буг. Так, течія цих річок не така стрімка, як Буг, але на мільйони років ці маленькі річки створили неповторний каньйон, який захоплює подих.

V   Закріплення нових знань і вмінь

1.    Робота з картою, атласом.

Покажіть витік і гирло річок Ніл, Амазонка, Волга, Дніпро, Південний Буг.

Нагадую: Вітік-це початок річки.

                  Гирло—це місце впадіння в іншу річку, озеро, море, океан.

       2. Робота в парах.

Учні складають опис річок України за планом (Дніпро, Дунай, Півд. Буг)

       3.Виконання завдань.

1.    Визначте до яких океанів належать басейни річок: Хуанхе, Лєна, Дніпро, Місісіпі, Ніл, Волга, Південний Буг.

2.    Знайдіть та підпишіть на контурній карті найбільші річки світу. (Ніл, Амазонка, Місісіпі, Волга, Хуанхе)

4.Випереджальне завдання.

Розповідь про найбільші річки:   Ніл, Амазонку, Ганг, Хуанхе.

 5.Гра «Доміно»

Відгадайте загадку:

Що починається з потічка?

    Це звичайно наша...    (річка)

Тут у поєднанні річкові частини

    Це буде...                      (річкова долина)

Додають річці стоку

    Ліві та праві...              (притоки)

Тут постійно тече вода, по річці днищі

    Цю частину звуть     ...

    Підсумок уроку

Річка-ниточка

Хтось марити ріками-могутніми морями,                      

Де хвилі б'ють біля скельні береги,                          

Які високі гранітні столби                      

Зависли над водою на віки.                                       

А я молюся на крихітний потічок,                        

Що в дитинстві радісно двінів,                          

Що, поспішаючи до сестричок-річок,                

Душмяно-заспану весну будивши.                            

Що ледве тлів у літні дні спекотні                         

У траурі пониклих лоз і трав,                             

Що гучно роздмухав потоки водні,                           

Коли грозу-розбійницю стрічав.                          

Що не терпів зітхань зими морозних,                    

Від них сивів та льодом камінь.                               

А весною в краплинці своїй шкірній                       

Він без уваги дзвінко шаленів.                                

Цю річку-ниточку я згадую волого:                         

Як на очах її сліди.                                           

Вона до свого краю блакитного                                    

Пришила мою душу назавжди.       

Анкета.

Шановний друже!

Уважно прочитай питання анкети, та дай відповіді: „Так” чи „Ні” на питання 1 – 6

·        Чи задоволений тим, як пройшов урок?   _________

·        Чи було тобі цікаво на уроці? ___________

·        Чи зумів ти здобути нові вміння?      __________

·        Ти був активним на уроці?     _____________

·        Ти з задоволенням будеш виконувати домашнє завдання?   __________

·        Ти зумів показати і застосувати свої знання?     _______________

·        Охарактеризуй, будь ласка, твоє враження від уроку одним словом_____________________

          Щиро дякую за відповіді та урок.

VІІ   Оцінювання

VІІІ   Домашнє завдання: § 48. Підготувати  повідомлення про великі річки планети.

Додаток до уроку.

  • Найповноводніша річка світу – Амазонка. Площа, з якої вона збирає воду, сягає 7 млн ​​км 2 , а це майже дорівнює такому материку, як Австралія. В Амазонку впадає понад 200 приток завдовжки 3,1 тис. км шкірна. А до Атлантичного океану річка вноситиме 6940 км 3 води на рік.

• Індійська річка Ґанґ має найбільшу серед річок світу дельту – майже 80 тис. км 2 ! На цій площі можуть розміститися дві такі європейські держави, як, наприклад, Швейцарія.

• Найпотужнішим водоспадом планети вважають Ігуасу, що розташований на річці Іґуасу на відстані 26 км від її впадіння до Парани. «Іґуасу» мовою індіанців гуарані означає «велика вода». Ця гігантська водяна підкова завширшки 2,7 км щосекундно несе з 72-метрової висоти 12866 т води або в середньому 39 м 3 /с, тобто 766 тис. т щохвилини чи понад 1 млн т за день.

• Найвідоміший у світі – Ніаґарський водоспад, хоча він і не найбільший – його висота всього 51м. Водоспад розташовується на річці Ніагара, за 25 км від американського міста Баффало. Ніаґарський водоспад складається з двох водоспадів — Підкова (Канадський водоспад) та Американський водоспад.

• Хуанхе – найкаламутніша річка у світі. Назва її у перекладі означає «жовта ріка». У її річищі та гирлі, що майже повністю забиті наносами, накопичується величезна кількість мулу. На Хуанху трапляються найстрашніші повені у світі. Під час повені 1931 р. там загинуло понад 3,5 млн. осіб. Сьогодні плин Хуанхе контролюють величезні шлюзові ворота.

Список використаних джерел

1.                      Бібліотека видавничої групи «Основа»

2.                      Довгань Г.Д. Усі уроки географії у 6 класі. Навчально-методичний посібник. Видавнича група "Основа". 2006 ст.210-214

3.                      С. Пальчевський. Цікава географія. 6 клас. 2 семестри. Видавництво "Шкільний світ", 2007. ст.10-13

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Обласний Всеукраїнський конкурс "Земля- наш спільний дім" на тему "Луки мого дитинства"